2. Niepokalana
2. Niepokalana
Jest dla mnie najdoskonalszym wzorem Nowego Człowieka oddanego całkowicie w Duchu Świętym Chrystusowi, Jego słowu i dziełu; dlatego oddaję się Jej, rozważam z Nią w różańcu tajemnice zbawienia i naśladuję Ją.
Dzielenie się doświadczeniem od czasu poprzedniego spotkania
1. Czy i jak zmieniły się moje wyobrażenia o Chrystusie i mój stosunek do Niego pod wpływem pracy formacyjnej pierwszego kroku?
2. Jak idzie mi modlitwa - indywidualne spotkanie z moim Zbawicielem?
Symbole
Figurka/obraz Maryi - Niepokalanej, Matki Kościoła. Dlatego ją stawiamy, że Ona jest dla nas wzorem, jak mamy przyjmować i wprowadzać w życie słowo Boże. Do niej odnoszą się słowa: "Błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je" (Łk 11, 28b). Chcemy odtwarzać w sobie jej postawę.
CEL - Dlaczego Maryja zaraz po Jezusie?
Jezus - jest moim Panem i zbawicielem, z Nim buduję pierwszą i najważniejszą relację w moim życiu. Chrystus jest wzorem Teocentryzmu, czyli życia z Bogiem w centrum tego życia, natomiast Chrystus nie może być wzorem Chrystocentryzmu.
Jeśli mam zobaczyć jak ma wyglądać wzorowa postawa do Chrystusa, to nie mogę jej zobaczyć w osobie samego Jezusa, ale w osobie, która miała najlepszą relację do Chrystusa. Kto więc taką relację miał? Kto mógłby być dla mnie wzorem?
Maryja jest Niepokalaną oblubienicą Słowa, jest Matką Chrystusa.
Działanie Ducha Świętego najlepiej widać po owocach. W Maryi widać największe owoce działalności Ducha Świętego na ziemi - na Maryję zstąpił Duch Święty, osłoniła ją Moc Najwyższego i zrodziła ona światu Zbawiciela.
Maryja jest więc także wzorem relacji do Ducha Świętego - jest pełna łaski, pełna Ducha Świętego. Czyli jest także wzorem osoby chodzącej w Duchu Świętym.
Maryja jest Służebnicą Pańską - więc jest też wzorem osoby całkowicie oddanej dziełu Boga i wykonującej to dzieło w swoim życiu.
*) Możesz też posłuchać wstępów do kroku 2:
na YouTube: tutaj
Światło:
Światło - MAryja w zbawczych planach bożych
Czy cześć oddawana Maryi w Kościele katolickim ma uzasadnienie w Piśmie świętym?
Jeśli spojrzymy na teksty z Pisma Św. mówiące o Maryi (zobacz część modlitewna poniżej), to możemy podzielić je na następujące grupy:
Mówiące o Maryi jako postaci historycznej, opisujące wydarzenia z Jej życia:
Np. zaślubiny, poczęcie dziecka, ucieczka do Egiptu, itp.
Teksty nie wymieniające wprost imienia Maryi, ale zapowiadające (proroctwo) lub oznajmiające to, co wypełniło się przez Maryję, przy jej udziale:
Np. Mesjasz będzie pochodził z Betlejem, itp.
Teksty pośrednio (implicite) mówiące o tym, w czym miała udział Maryja, czym była objęta:
Np. Potomek Ewy zwycięży szatana, Iz: Ogromnie się weselę w Panu, itp.
Teksty, w których Maryja występuje jako postać historyczna, ale słowa wypowiedziane przez Chrystusa przy tej okazji nie odnoszą się wprost do Niej, lecz obejmują Ją w sensie pełniejszym niż innych:
Np. Prawdziwa rodzina Jezusa, Błogosławione łono, które Cię nosiło
Teksty odnoszone do Maryi w sensie typicznym (przenośnym):
Np. Przeniesienie Arki na Syjon, Stolica mądrości, itp.
2. Bogactwo tych tekstów wskazuje na to, że Maryja była obecna w najważniejszym wydarzeniu dziejów, jakim jest wydarzenie Chrystusa, tj.:
od Wcielenia
poprzez działalność publiczną
aż po tajemnicę paschalną:
śmierć
Zmartwychwstanie
Wniebowstąpienie
Zesłanie Ducha Świętego.
3. Maryja była obecna w sposób świadomy i wolny, w Duchu Świętym, przez wiarę wnikając w Tajemnicę Swego Syna.
4. Maryja istniała w odwiecznym Bożym planie zbawienia. Miała w nim wyznaczoną kluczową rolę, bez której nie mógłby być on realizowany. Dlatego możemy odnosić do niej w sensie typicznym teksty ST, które pozwalają nam głębiej zrozumieć Jej rolę w Bożych planach zbawczych.
5. Tradycja Kościoła (czyli od zawsze Kościół wierzył) widzi w Maryi szczytową, najpełniej zrealizowaną formę osobowego wejścia człowieka odkupionego w Duchu Świętym w Tajemnicę Chrystusa i w tym sensie jest Ona wzorem (modelem) do naśladowania dla wszystkich chrześcijan.
6. Maryja jest także typem Kościoła-Oblubienicy - czyli wspólnoty ludzi w Duchu Świętym przez wiarę i miłość włączonych w Chrystusa i zjednoczonych z Nim.
7. Co więc należy czynić?
Życie osobiste:
Życie małżeńskie:
Życie - Maryja w moim życiu
8. "Dlatego oddaję się Jej, rozważam z Nią w różańcu tajemnice zbawienia i naśladuję Ją."
Jakie jest uzasadnienie i wyjaśnienie tych trzech elementów nabożeństwa do Niepokalanej i ich właściwe praktykowanie?
9. Rozważam z Maryją tajemnice zbawienia:
Maryja tkwi w tradycji biblijnej:
Łk 1, 34 [34 Na to Maryja rzekła do anioła: «Jakże się to stanie, skoro nie znam męża?»12]
Łk 1, 46 i n. - Magnificat [46 Wtedy Maryja rzekła:
«Wielbi dusza moja Pana,
47 i raduje się duch mój w Bogu, moim Zbawcy.
48 Bo wejrzał na uniżenie Służebnicy swojej.
Oto bowiem błogosławić mnie będą odtąd wszystkie pokolenia,
49 gdyż wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny.
Święte jest Jego imię -
50 a swoje miłosierdzie na pokolenia i pokolenia [zachowuje] dla tych, co się Go boją.
51 On przejawia moc ramienia swego,
rozprasza [ludzi] pyszniących się zamysłami serc swoich.
52 Strąca władców z tronu, a wywyższa pokornych.
53 Głodnych nasyca dobrami, a bogatych z niczym odprawia.
54 Ujął się za sługą swoim, Izraelem,
pomny na miłosierdzie swoje -
55 jak przyobiecał naszym ojcom -
na rzecz Abrahama i jego potomstwa na wieki».]
Łk 2, 19 [19 Lecz Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu.]
Łk 2, 33 [33 A Jego ojciec11 i Matka dziwili się temu, co o Nim mówiono.]
Łk 2, 51 [51 Potem poszedł z nimi i wrócił do Nazaretu; i był im poddany. A Matka Jego chowała wiernie wszystkie te wspomnienia w swym sercu.]
Maryja jest uległa i służebna wobec Słowa Bożego oraz dyspozycyjna wobec Bożego planu zbawienia (istota kultu Maryi i Jej naśladowania):
Łk 1, 38 [38 Na to rzekła Maryja: «Oto Ja służebnica Pańska, niech Mi się stanie według twego słowa!» Wtedy odszedł od Niej anioł.]
Łk 1, 48 [48 Bo wejrzał na uniżenie Służebnicy swojej. Oto bowiem błogosławić mnie będą odtąd wszystkie pokolenia,]
Łk 2, 22-24 [22 Gdy potem upłynęły dni ich6 oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. 23 Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu7. 24 Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie8, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego.]
Łk 11, 27-28 [27 Gdy On to mówił, jakaś kobieta z tłumu głośno zawołała do Niego: «Błogosławione łono, które Cię nosiło, i piersi, które ssałeś». 28 Lecz On rzekł: «Owszem, ale przecież błogosławieni ci, którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je».]
Mt 12, 46-50 [46 Gdy jeszcze przemawiał do tłumów, oto Jego Matka i bracia21 stanęli na dworze i chcieli z Nim mówić. 47 Ktoś rzekł do Niego: «Oto Twoja Matka i Twoi bracia stoją na dworze i chcą mówić z Tobą». 48 Lecz On odpowiedział temu, który Mu to oznajmił: «Któż jest moją matką i którzy są moimi braćmi?» 49 I wyciągnąwszy rękę ku swoim uczniom, rzekł: «Oto moja matka i moi bracia. 50 Bo kto pełni wolę Ojca mojego, który jest w niebie, ten Mi jest bratem, siostrą i matką»22.]
J 2, 5 [5 Wtedy Matka Jego powiedziała do sług: «Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie»3.]
10. W czym więc naśladuję Maryję:
w znajomości Słowa Bożego
we wnikaniu w tajemnicę Chrystusa
w tkwieniu w tradycji biblijnej
w rozważaniu misterium zbawienia (misterium - dynamiczna obecność rzeczywistości nadprzyrodzonej, zbawczej w wydarzeniach i rzeczach tego, historycznego porządku) poprzez Pismo święte, przez wiarę, w duchu modlitwy, to początek i źródło nieustannie zasilające nowe życie w nas! Bez tego wpadamy w styl życia człowieka cielesnego, zmysłowego, zmaterializowanego.
we wchodzeniu z Nią, w Duchu Świętym, w postawę uległości, posłuszeństwa wobec słowa Bożego i woli Bożej. Jest to równoznaczne z przyjęciem życia kierowanego przez Chrystusa (czyli wcielenia w życie kroku 1).
11. Oddaję się jej:
W Piśmie świętym możemy znaleźć podstawę dla postulatu oddania się Maryi. To oddanie się stanowi bardzo silny akcent w katolickim kulcie maryjnym (święty Maksymilian Kolbe, akt jasnogórski), który wzbudza u niektórych opory. Jak więc uzasadniamy tę postawę?
Słowo „oddanie się” określa postawę osoby wobec osoby. Tylko w postawie oddania się można przyjąć oddanie się drugiej osoby. Z drugiej strony, tylko temu możemy się oddać, kto nam się oddaje przez to, że nas miłuje.
W Piśmie świętym jest mowa o przyjęciu Maryi:
Mt 1, 20 [20 Gdy powziął tę myśl, oto anioł Pański ukazał mu się we śnie4 i rzekł: «Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło.]
Łk 1, 40-45 [40 Weszła do domu Zachariasza i pozdrowiła Elżbietę. 41 Gdy Elżbieta usłyszała pozdrowienie Maryi, poruszyło się dzieciątko w jej łonie, a Duch Święty napełnił Elżbietę. 42 Wydała ona okrzyk i powiedziała: «Błogosławiona jesteś między niewiastami i błogosławiony jest owoc Twojego łona15. 43 A skądże mi to, że Matka mojego Pana przychodzi do mnie? 44 Oto, skoro głos Twego pozdrowienia zabrzmiał w moich uszach, poruszyło się z radości dzieciątko w moim łonie. 45 Błogosławiona jesteś, któraś uwierzyła, że spełnią się słowa powiedziane Ci od Pana».]
J 19, 25-27 [25 A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. 26 Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: «Niewiasto, oto syn Twój». 27 Następnie rzekł do ucznia: «Oto Matka twoja». I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.]
3. To „przyjęcie” dokonuje się w kategoriach relacji międzyosobowych, a więc w postawie oddania się Maryi, czyli w postawie osobowej miłości.
4. Zwróćmy jeszcze uwagę na relacje międzyosobowe pomiędzy Maryją a Jej Synem Chrystusem (zwłaszcza w momencie, gdy Maryja stała zespolona z Nim przez miłość pod krzyżem).
Właśnie na podobieństwo tych relacji ukazanych w Piśmie świętym wyobrażamy sobie i przeżywamy naszą relację do Maryi.
12. Łączenie się z Maryją w Jej postawie służby wobec słowa Bożego i woli Bożej stanowi istotę kultu Maryjnego głoszonego przez świętego Maksymiliana Kolbego. Znana jest jego formuła: w=W, nasza wola musi się zrównać z wolą Niepokalanej, tak jak Jej wola jest doskonale zjednoczona z wolą Chrystusa.
13. Czy oddanie się Niepokalanej zagraża w czymś postawieniu Boga na pierwszym miejscu w naszym życiu? Czy zagraża odsunięciem Chrystusa z bycia Panem mojego życia?
Cechą miłości jest to, że jest ona „przechodnia", jeżeli miłuję kogoś, muszę miłować również tego, kogo on miłuje. Na tej zasadzie miłując Chrystusa - miłuję Boga Ojca, miłując Niepokalaną (i oddając się Jej) - miłuję Chrystusa. Oddać się Niepokalanej znaczy tyle, co oddać się Chrystusowi w zjednoczeniu z Jej oddaniem się Chrystusowi (według starożytnej modlitwy: Synowi swojemu nas oddawaj).
Modlitwa indywidualna
Poniższe teksty o Maryi znajdują się w Lekcjonarzu Mszalnym, Tom VI (w oryginale: str. 496-530 Pkt. 33-62). Zebrane są tu wszystkie teksty ST i NT, które odnoszą się do Maryi i wykorzystywane są w liturgii. (Uwaga! Można pobrać sobie ten lekcjonarz i czytać bezpośrednio z lecjonarza.)
Spójrzmy na te teksty:
Mówiące o Maryi jako postaci historycznej, opisujące wydarzenia z Jej życia (według numerów w Lekcjonarzu):
44 Dz 1, 12-14 - Apostołowie trwali na modlitwie z Maryją, Matką Jezusa
51 Mt 1, 1-16. 18-23 - Z Ducha Świętego jest to, co się poczęło w Maryi
52 Mt 2, 13-15. 19-23 - Ucieczka świętej Rodziny do Egiptu
54 Łk 1, 26-38 - Maryja pocznie i porodzi Syna
55 Łk 1, 39-47 - Nawiedzenie świętej Elżbiety
56 Łk 2, 1-14 - Maryja porodziła Zbawiciela
57 Łk 2, 15b-19 - Maryja zachowywała wszystkie te sprawy i rozważała je w swoim sercu
58 Łk 2, 27-35 - Proroctwo Symeona
59 Łk 2, 41-52 - Znalezienie Jezusa w świątyni
61 J 2, 1-11 - Wesele w Kanie Galilejskiej
62 J 19, 25-27 - Oto syn Twój. Oto Matka twoja
Teksty nie wymieniające wprost imienia Maryi, ale zapowiadające (proroctwo) lub oznajmiające to, co wypełniło się przez Maryję, przy jej udziale:
33 Rdz 3, 9-15. 20 - Potomek Ewy zwycięży szatana
39 Iz 7, 10-14; 8, 10 - Panna pocznie i porodzi Syna
42 Mi 5, 1-4a - Mesjasz będzie pochodził z Betlejem
40 Iz 9, 1-3. 5-6 - Syn został nam dany
49 Ga 4, 4-7 - Bóg zesłał swojego Syna, zrodzonego z niewiasty
Teksty pośrednio (implicite) mówiące o tym, w czym miała udział Maryja, czym była objęta:
34 Rdz 12, 1-7 - Obietnice dane Abrahamowi i jego potomstwu
35 2 Sm 7, 1-5. 8b-11. 16 - Potomek Dawida będzie królował na wieki
41 Iz 61, 9-11 - Ogromnie się weselę w Panu
43 Za 2, 14-17 - Ciesz się i raduj, Córo Syjonu, bo już idę
47 Rz 5, 12. 17-19 - Czytanie z Listu świętego Pawła Apostoła do Rzymian.
48 Rz 8, 28-30 - Bóg współdziała z tymi, którzy Go miłują
50 Ef 1, 3-6. 11-12 - Bóg wybrał nas w Chrystusie przed założeniem świata
Teksty, w których Maryja występuje jako postać historyczna, ale słowa wypowiedziane przez Chrystusa przy tej okazji nie odnoszą się wprost do Niej, lecz obejmują Ją w sensie pełniejszym niż innych:
53 Mt 12, 46-50 - Prawdziwa rodzina Jezusa
60 Łk 11, 27-28 - Błogosławione łono, które Cię nosiło
Teksty odnoszone do Maryi w sensie typicznym (przenośnym):
36 1 Krn 15, 3-4. 15-16; 16, 1-2 - Przeniesienie Arki na Syjon
37 Prz 8, 22-31 - Maryja, stolica mądrości
38 Syr 24, 1-4, 8-12. 19-22 - Maryja, stolica mądrości
46 Ap 21, 1-5a - Nowe Jeruzalem przystrojone jak Oblubienica
Rozmowa w grupie
Jaki masz stosunek do Maryi? Kim jest Ona dla Ciebie?
Jakie masz nabożeństwo do Maryi? W jaki sposób budujesz relację do Maryi? Jak naśladujesz Maryję?
Czy zaobserwowane przeze mnie dzisiaj przejawy kultu maryjnego są zgodne z obrazem Maryi i Jej roli w Bożym planie zbawienia?
Czy wiemy jakie trudności nasz katolicki kult maryjny stwarza innym chrześcijanom? W jaki sposób możemy wyjść im naprzeciw i uzasadnić naszą relację do Maryi?
Wprowadzenie do celebracji:
Świadectwa
Jeśli chcesz się czymś podzielić - ... ? Napisz
Materiały dodatkowe
Lumen Gentium - Konstytucja dogmatyczna o Kościele (KK) II Soboru Watykańskiego rozdział VIII: „Błogosławiona Maryja Dziewica Boga Rodzicielka w Tajemnicy Chrystusa i Kościoła":
http://www.zaufaj.com/sobor-vaticanum-ii-/345.html
Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris Mater:
https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/r_mater_1.html
Tajemnica wielka – w Chrystusie i Kościele. Charyzmat maryjny Ruchu Światło-Życie. https://sites.google.com/view/strefachwalyilaskibozejwopolu/formacja/2-niepokalana/tajemnica-wielka-w-chrystusie-i-w-ko%C5%9Bciele?authuser=0
Ks. bp Grzegorz Ryś - o sednie świętości na przykładzie Maryi: https://www.youtube.com/watch?v=G0srLZ0l-B4
Idea Maryjna św. Maksymiliana Kolbego, np.:
rozdział Niepokalana w: Św. Maksymilian Maria Kolbe, Myśli i rozważania. Warszawa 1982. PAX;
O. Celestyn Napiórkowski, Niepokalana Wszechpośredniczka. „Rycerz Niepokalanej", R. 1982 n. 10 (316); (potrzebny link!)
.M. Manteau-Bonamy OP, Nauka maryjna ojca Kolbego. Duch Święty a Niepokalane Poczęcie. Niepokalanów 1981; (potrzebny link!)
Błogosławiony Maksymilian Maria Kolbe. Dokumenty, artykuły, opracowania. Praca zbiorowa pod kierunkiem o. Joachima Romana Bara. Niepokalanów 1981; (potrzebny link!)
Święty Ludwik Maria Grignion de Montfort "Traktat o prawdziwym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny":
http://louisgrignion.pl/download/traktat_o_prawdziwym_nabozenstwie.pdf
Zachęcam też do obejrzenia komentarza współczesnego teologa na ten temat: https://www.youtube.com/watch?v=mRYjs1bQ3m0
Pomysł Maryi na to, jak być zbawionym: https://www.youtube.com/watch?v=3WghejqEZ_8
Mały zarys mariologii - czyli jak Kościół uczy nas zdrowo czcić Matkę Bożą:
Część 2/2: https://www.youtube.com/watch?v=zfzvnl8oYJY&feature=youtu.be
Adhortacja apostolska "Marialis cultus" Pawła VI:
Dobra synteza dogmatyczna mariologii:
Bardzo szerokie analizy różnych wątków mariologicznych:
Maryja w Kościele starożytnym:
Obraz Boga u niewolników Maryi:
Mariologia św. Jana Pawła II:
A teraz ruszamy do kroku 3...